Η Γωνιά του Κένταυρου- Ανακοινώσεις

Η γωνιά του Κενταύρου

Στο διάστημα που μεσολάβησε από το προηγούμενο τεύχος της "Βίγλας- Πλώρης" η δράση του Πολιτιστικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου "Κένταυρος" παρέμεινε ζωηρήσε όλους τους τομείς των δραστηριοτήτων του όπως πολιτιστικές, εξωραϊστικές, παρεμβάσεις προς τις Αρχές (Τοπικές ή Κεντρικές) για την  ανάδειξη του τόπου μας. Βέβαια επειδή όλα έχουν σχέση με την οικονομία και την οικονομική ύφεση που βιώνει  η χώρα μας, επομένως και ο Σύλλογος έχει επηρεαστεί από αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, Χρηματοδοτήσεις από τον Δήμο ή από το Υπουργείο Πολιτισμού δεν υπάρχουν άρα ο Σύλλογος για τις δράσεις στηρίζεται μόνο και μόνο στις ετήσιες συνδρομές των μελών του - και όχι όλων-  και στις ελάχιστες αλλά απαραίτητες  χορηγίες των φίλων του.
Έχοντας κρατήσει ζωντανές όλες τις πάγιες ετήσιες δραστηριότητές του με χίλια βάσανα,   προσπαθεί να καθιερώσει και τον άλλο θεσμό: αυτό του 7ήμερου φεστιβάλ "Μύθοι και παραμύθια στου Κένταυρου τη ράχη" που ήδη "περπατάει" στον τέταρτο χρόνο του  και έχει προγραμματιστει για το επταήμερο 4-10 Αυγούστου σε όλο το εύρος  της Τοπικής Κοινότητας Αγίου Γεωργίου.
Έχει ήδη πραγματοποιηθεί τον προηγούμενο Αύγουστο το 3ο Φεστιβάλ με πάνω από 1500 επισκέψεις από όλη τη χώρα ακόμη και από το εξωτερικό, με διεθνή συμμετοχή αφηγητών από Νορβηγία, Αυστρία, Κύπρο, με επιστημονικούς συνεργάτες και εισηγητές θεμάτων επί της αφήγησης, καθηγητές πανεπιστημίου  κλπ. Αλλά βασική για τον Κένταυρο και το ισότιμα συνεργαζόμενο Μουσείο Ελιάς επιτυχία ήταν η ένταξη του θρυλικού Μουτζούρη στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ και συμμετοχή του με δύο δρομολόγια- με οικονομικό εισητήριο- και αφηγήσεις στους επιμέρους σταθμούς.Ήδη έχει επέλθει συμφωνία με την Τραινοσε και θα συμμετέχει και στο φετινό 4ο Φεστιβάλ.  δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι στην κεντρική- όπως εξελήσεται-  εκδήλωση συμμετείχαν και βοήθησαν με τις χορηγίες τους οι: Περιφέρεια Θεσσαλίας, Τραινοσέ, Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, Βασιλική Νορβηγική Πρεσβεία, Νορβηγικό Ινστιτούτο, Λέσχη σιδηροδρομικών Βόλου, Κέντρο Μελέτης και διάδοσης παραμυθιών, οι επιχειρήσεις φιλοξενείας και εστίασης του Αγίου Γεωργίου και πάνω από όλους οι τριάντα και πλέον εθελοντές (μικροί και μεγάλοι) οι οποίοι με την ενεργητικότητά τους και την ζωντάνια τους έδωσαν όλο αυτό το δεκαήμερο μια άλλη όψη σ΄ όλο το χωριό από βουνό μέχρι τη θάλασσα. Το ΔΣ του Κενταύρου  ευχαριστεί θερμά όλους αυτούς όπως επίσης και τις επιχειρήσεις που με τις χορηγίες τους βοήθησαν σημαντικά ώστε να πραγματοποιηθεί όλη αυτή η εκδήλωση.
Ήδη το 2014 άρχισε με τους καλύτερους οιωνούς μιας και το Φεστιβάλ "Μύθοι και παραμύθια στου Κένταυρου τη ράχη" συνεργάστηκε άψογα με τον Πολιτιστικό Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων και με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα  αφήγησης έχοντας την καλλιτεχνική επιμέλεια οργάνωσε ένα 7ημερο εκδηλώσεων σε πολιτιστικούς χώρους και Μουσεία των Αθηνών. Σ' αυτό το 7ημερο εκτός από τη πολιτιστική του παρουσία, ο Σύλλογος είχε την ευκαιρία να κάνει γνωστά και τα Αγιωργήτικα προϊόντα. Στα εγκαίνια των εκδηλώσεων ο Σύλλογος παρουσίασε και κέρασε τους εκατοντάδες παρευρισκόμενους τοπικά προϊόντα και ήταν πραγματικά έντονο το ενδιαφέρον  γι' αυτά. Άλλωστε ένας από τους σκοπούς του Συλλόγου είναι και να αναζωοπυρώνει και την οικονομική ζωή του χωριού μας. Θα ήταν ευτυχία  για τον τόπο μας αν υπήρχε Αγροτικός Σύλλογος και βοηθούσε και αυτός μαζί με τους διοργανωτές του  Φεστιβάλ για την παραπέρα προώθηση των αγροτικών προϊόντων του χωριού και μάλιστα σε μια εποχή οικονομικής δυσπραγίας.
Επίσης στις 29 Μαρτίου 2014 προσπαθώντας να είναι πάντα στην επικαιρότητα το θέμα της αφήγησης και κατά συνέπεια το φεστιβάλ του καλοκαιριού στον Αγιώργη διοργανώθηκε βραδιά αφήγησης σε συνεργασία με το Λύκειο Ελληνίδων Βόλου με την συμμετοχή αρκετών αφηγητών  με επικεφαλής τον καλλιτεχνικό υπεύθυνο του Φεστιβάλ Δημήτρη Β. Προύσαλη και με δεκάδες ακροατές.
Πέραν λοιπόν όλων αυτών τον προηγούμενο χρόνο έγιναν και οι πάγιες ετήσιες εκδηλώσεις όπως:
-Οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης του καταφυγίου ώστε να είναι πάντα λειτουργικό.
-Καθαρισμός των καλντεριμιών.
-Οργάνωση περιπολιών πυρασφαλείας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες,
-Συνεχίστηκε η περίπου 30ετής προσφορά αίματος.
-Παρουσίαση των ασέμνων αφηγήσεων της Αποκριάς.
-Συνεχίστηκε η κοινωνική προσφορά  σε μοναχικά άτομα αλλά και η προσφορά δώρων στις μεγάλες χριστιανικές γιορτές.
-Συμμετοχή στον διεθνή υπερμαραθώνιο  με την δημιουργία δύο σταθμών εφοδιασμού.
-Συνεχίστηκε η άψογη  συνεργασία με τους τοπικούς φορείς (Δήμο Ν. Πηλίου, Τοπική Κοινότητα, Πολιτιστικοί φορείς).
-Έγινε το καθιερωμένο οδοιπορικό με την ευκαιρία του θερινού ηλιοστασίου.
-Έγινε το παραδοσιακό πανηγύρι του ΆΙ-Λιά.
-Έγινε ο Μ. Εσπερινός του Αγίου Σταματίου.
-Πραγματοποιήθηκε  βραδιά με παραδοσιακά χορευτικά συγκροτήματα.
-Συνέντευξη τύπου και παρουσίαση του 3λεπτου ντοκιμαντέρ από το 3ο φεστιβάλ αφήγησης και παρουσίαση του 4ου Φεστιβάλ.
-Τέλος στα πλαίσια του Φεστιβάλ έγιναν και πολλές εικαστικές εκθέσεις στο Βαφιάδειο Πνευματικό Κέντρο.
...........................................................................................

Ατμός ξανά.........για το τρενάκι του Πηλίου

 Η ιστορία.....
          Το τρενάκι του Πηλίου  υπήρξε δυναμικό στοιχείο πολιτισμού και ανάπτυξης και σημάδεψε έντονα την ιστορία και το περιβάλλον του τόπου.   
          Για 76 ολόκληρα χρόνια (1895-1971) σκαρφάλωνε στο Πήλιο μεταφέροντας ανθρώπους και εμπορεύματα και συνέβαλε καθοριστικά στην αλματώδη ανάπτυξη της πόλης και της περιοχής. Κατασκευαστής του, με φορέα εκμετάλλευσης την Εταιρεία θεσσαλικών Σιδηροδρόμων, ήταν ο Ιταλός μηχανικός Εβαρίστο Ντε Κίρικο, πατέρας του διάσημου ζωγράφουΤζιόρτζιο Ντε Κίρικο.
          Ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο με πολλή γνώση και φαντασία και χρησιμοποιώντας ντόπιους τεχνίτες, σχεδίασε και κατασκεύασε ανάμεσα στις πλαγιές και τους ελαιώνες του βουνού των Κενταύρων μία από τις ωραιότερες σιδηρογραμμικές γραμμές του κόσμου, πλάτους 60 χιλιοστών, ένα έργο που θα θαυμάζεται πάντα για την υψηλή του αισθητική, τη μορφολογική του αρμονία και την κατασκευαστική του τελειότητα.

Η κατασκευή....
          Στις 16 Δεκεμβρίου 1984 άρχισαν οι εργασίες χάραξης και κατασκευής της γραμμής και στις 12 Οκτωβρίου του επόμενου έτους εγκαινιάστηκε το τμήμα Βόλου-Άνω Λεχωνίων μήκους 13 χλμ.,  με μία σιδερένια γέφυρα στο χείμαρρο Άναυρο και την πρώτη στην Ελλάδα γέφυρα από οπλισμένο σκυρόδεμα στον χείμαρρο Βρυχωνα, έξω από τα Λεχώνια.
          Στα 1900 αποφασίστηκε η επέκταση της γραμμής μέχρι τις Μηλιές και στα 1903 το τμήμα αυτό ήταν έτοιμο. Η γραμμή Λεχωνίων- Μηλεών μήκους 16 περίπου χλμ. με μεγίστη κλίση 28 τοις χιλίοις, ήταν ένα πολύ δύσκολο τεχνικό έργο, με πολλές γεφυρώσεις (6 πέτρινες γέφυρες, δίτοξες, τρίτοξες, τετράτοξες, μια πεντάτοξη και μια μεταλλική) τοίχους αντιστήριξης, σήραγγες, αντερείσματα, εναέριες πεζογέφυρες κλπ. όλα αριστουργήματα αρχιτεκτονικής σύλληψης και κατασκευής, τέλεια εναρμονισμένα με το περιβάλλον και αντιπροσωπεύουν το ύφος και την αισθητική μιας εποχής, όπου η τεχνική ήταν απόλυτα συνταιταγμένη με την ευαισθησία.

Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο
          Ο Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο γεννήθηκε στη μικρή τότε πόλη του Βόλου το 1888, έζησε σ' αυτήν ευτυχισμένα παιδικά χρόνια, την αγάπησε και τη μετάγγισε στα έργα του με τη μορφή εικαστικών συμβολικών στοιχείων, ιδίως στη θεματογραφία του της μεταφυσικής περιόδου.
Η φιγούρα π.χ. του μικρού τρένου που καπνίζει, σταθμοί, καμάρες, υδατόπυργοι, εργοστάσια, καμινάδες, ράγες αλλά και Αργοναύτες, Κένταυροι κλπ, που συναντάμε στα έργα του, δείχνουν την πολλαπλή και πολυσήμαντη σύνδεση του μεγάλου αυτού δημιουργού με το Βόλο, τη σιδηροδρομική ιστορίο και τη τοπική μυθολογία και παράδοση.

Μέχρι το 1971
          Ο συρμός με τις βελγικής κατασκευής μηχανές"Μηλέαι", "Ιάσων", "Πήλιον", "Βόλος", "Τσαγκαράδα" και τα βαγονάκια του, που με τις μικρότερες μηχανές εξυπηρετούσε και τις ανάγκες της πόλης ως τροχιόδρομος, υπηρξε και το μοναδικό μέσο μαζικής ματαφοράς την εποχή εκείνη, συνδέθηκε με όλες τις μεγάλες στιγμές της ιστορίας του τόπου, αποτέλεσε σταθερό σημείο αναφοράς για όλη τη  περιοχή κι αγαπήθηκε απ' όλους. Ώσπου σιγά -σιγά άρχισε να εκτοπίζεται από το αυτοκίνητο μέχρι τον Ιούνιο του 1971 που καταργήθηκε ως αντιοικονομικό.

Η διαδρομή
          Σήμερα το τρενάκι , χάρη στους αγώνες των Φίλων του και ύστερα από 25 χρόνια ακινησίας, σκαρφαλώνει και πάλι στο Πήλιο με 25 χλμ. την ώρα.
          Ξεκινώντας προσωρινά από τα Λεχώνια (σύντομα η αφετηρία θα είναι ο Βόλος), παίρνει την ανηφόρα μέσα από τα λιόδεντρα, αγκομαχώντας και σφυρίζοντας όπως παλιά, και περνώντας μέσα από τους παραδοσιακούς οικισμούς Άνω Γατζέα, Αγία Τριάδα, Αγ. Αθανάσιο Πινακατών, Αργυρεϊκα τερματίζει στις Μηλιές.
          Οι επιβάτες μπορούν  να απολαύσουν μια ονειρική θέα από τη κορυφή του βουνού μέχρι την απεραντοσύνη της θάλασσας, μπορούν να σταθούν και να φωτογραφίσουν τις μοναδικές γέφυρες του Ντε Κίρικο τη λαξευτή πεντάτοξη, την ευθύγραμμη μεταλλική με την καμπύλη σιδηροτροχιά, μοναδική στην Ευρώπη, μπορούν ακόμη να επισκεφθούν στις Μηλιές την ιστορική βιβλιοθήκητων δασκάλων του Γένους Γαζή και Κωσταντά με τα χειρόγραφα αιώνων κλπ.

Ο τόπος
          Τέλος μπορούν , αν θέλουν, ν' ανηφορίσουν στα καλντερίμια και τα μονοπάτια του βουνού και από τις Μηλιές να περάσουν στη Βυζίτσα, στις Πινακάτες στον Αη Γιώργη, να θαυμάσουν τα παλιά αρχοντικά, που στέκουν αγέρωχα στο χρόνο, να προσκυνήσουν στις εκκλησίες, στα ξωκκλήσια και τα πολλά μοναστήρια, που παραμένουνζωντανές μαρτυρίες μιας αλλοτινής εποχής και τέλος να ξαναγυρίσουν με το ατμήλατο τρενάκι απολαμβάνοντας έτσι μια άλλη ποιότητα και διάσταση ζωής και πολιτισμού, πολύ πιο κοντά στον άνθρωπο, στη φύση και στο περιβάλλον, που δύσκολα βρίσκει κανένας σήμερα στην τυποποιημένη εποχή μας.



Πηγή:  από την έκδοση των ΕΟΤ, ΝΑΜ, Σύλλογος "Φίλοι του τρένου", φωτογραφίες του Μιχ. Πόρναλη. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου